Tohle je další moje práce, co jsem psala do školy a chtěla bych ji zveřejnit i tady.
Anotace
Internetové seznamování je v momentální době velmi rozšířené a oblíbené. Je to jednoduchá cesta, jak nalézt někoho. Funguje primárně na naší povrchnosti a souzení lidí podle vzhledu či krátkého textu, který je tam napsaný. Společnost se mění v hypermoderní, ale co to znamená pro seznamování?
V této práci se chci věnovat internetovým seznamkám z pohledu hypermoderní společnosti. Udělali jsme si ze seznamování konzum?
Úvod
K výběru tématu tohoto článku mě vedla zvědavost a zájem porozumět změně v seznamování, která v posledních letech nastává. Internetové seznamování se stalo součástí běžného života mnoha z nás. Stále více jak mladých, tak starších lidí se uchyluje k internetovému seznamování, kdy stačí pár kliknutí, pár zpráv a jde na schůzku. Při neshodě je to ani nemrzí, jelikož je to nenáročné napsat dalšímu člověku. Díky tomu se komunita lidí na internetových seznamkách stále rozšiřuje a nastává v ní větší diverzita.
I při seznamování na internetových seznamkách se stále řídíme výběrovým párováním na základě několika faktorů, mezi které například patří etnicita, věk, náboženství, vzdělání, sociální faktor. Empirické výzkumy seznamování na internetu se dají shrnout do dvou protichůdných očekávání, kdy jedni si myslí, že dojde k potlačení výběrového párování a vznikne větší diverzita a druzí, že i zde se zůstane u výběrového párování.
Internetové seznamky fungují na bázi naší povrchnosti a souzení lidí podle vzhledu – dle pečlivě vybraných fotek či krátkého textu, který je psán, tak aby vyvolal, co největší zájem a častokrát je i plný lží či polopravd. Díky tomuto dochází při skutečném seznámení ke zklamání, jelikož člověk vypadá jinak než na fotkách nebo jeho vyjadřování je kompletně odlišné od toho psaného v těch několika zprávách.
Jak se změnilo seznamování online v dnešní době? V této práci bych se chtěla na změnu v seznamování prostřednictví teorie o hypermoderní společnosti.
Hypermoderní společnost podle Gillese Liptovskeho se vyznačuje individualismem, neustálou změnou, neskromností, potřebou nadbytku a dalšími aspekty. Díky čemuž nastává chaos a nerovnováha nejen ve společnosti, ale také u jedinců. O to hůře se poté tvoří páry, když jedinec stále touží po více než již vlastní. I přes tohle není tento vývoj fatální, ale má i pozitivní stránky.
V první části tohoto článku se chci zaměřit na obecnou analýzu internetových seznamek a uživatelských profilů, které jsou zde zveřejněny. V této části budu vycházet především z diplomové práce Pragmatická analýza profilu uživatelů internetových seznamek. Autorka zde zkoumá internetovou seznamku eDarling.cz a Seznamka.cz. A také na hypermoderní společnost jako takovou a čím se podle Gillese Liptovskeho vyznačuje. Abych mohla na konci zařadit internetové seznamky do hypermoderní společnosti a jak se stali její součástí.
Hypermoderní společnost
Kolem 80 let minulé století se naše společnost stala hypermoderní, což je bráno jako třetí fáze konzumu. Pro tuto dobu se stává význačným hypernarcismus (přílišné zahledění do sebe sama), hyperkonzum (vztahování do sebe ostatní oblasti společenského života strukturované podle principů citu a slasti) a hyperpřepych (sociální teatrálnost nahradila psychologizovaný luxus, což se stalo z důvodu sebeuspokojení, ne již však z ukázky postavení člověka).
Hypermoderní doba je plná rozporu, což je velmi zřetelně viditelné:
- Narcis je vyspělý a nedospělý zároveň
- Podniky falšují obchodní údaje, ale zároveň akceptují etické kodexy
- Dopravci stále ničí přírodu, i přesto že uznávají nutnost k respektu vůči ní
- Řidiči telefonují při řízení, i když znají pravidla silničního provozu
- U podnikatelů roste procento psychosomatických problému, ale jsou i tak stále výkonnější
- Společností se šíří neodpovědnost, i přesto že dychtí po odpovědném chování
- Jednici se stávají povrchnější, i přesto že jsou vůči sobě více kritičtí
- IT se stále rozrůstá, ale nezaměstnanost stále stoupá
Mnoho aspektů společnosti bylo nahrazeno, ať už více sobeckými věcmi, ale také větším strachem o sebe sama. Naše idey se staly pouze věcí v konzumu, které lze nahradit jako jiné spotřebitelské věci (auto, nábytek aj.). Naše touha po oddělení od náboženství dospěla až k tomu, že osobní zájmy se nám staly přednější než naše soudržnost a solidárnosti vůči ostatním. Jak komerční sféra, tak ta osobní je postavena na spotřebě.
Hypermodernita se projevila i v mezilidských vztazích, kdy touha po individualismu a pouze vlastním uspokojení, vede kolikrát k asociálnímu chování. I pře hodnotový relativismus společnost netíhne k nihilismu. A láska stále nepodlehla snaze o zisk a prospěch.
Seznamování online
Seznamování online se v dnešní době stává více populární a odpadá mnoho předsudků ohledně seznamování na internetu (ženy mezi 20-30 lety už si tolik nemyslí, že je to zoufalé aj.).
Seznamování online v hypermoderní společnosti
Naše společnost se změnila v hypermoderní, a to přineslo řadu změn životě jak jedince, tak celé společnosti. Tyto změny se kromě těch zmíněných již výše, tak nastaly i změny v seznamování, a to je velmi zřetelné právě při seznamování online.
Změna nastala jak u mužů, tak i u žen. Hlavně především v tom, že díky online prostředí je mnohem jednodušší se seznámit, ale také díky tomu, že jim to otevřelo nové možnosti v sebereprezentaci, kdy se lež stala hlavním nástrojem. Z psychologického hlediska je pro muže, ale i ženy mnohem příjemnější být odmítnut/a online, kdy člověka za obrazovkou vnímají pouze jako obrázek a nějaké psaný text než bytost z masa a kostí.
Online prostředí umožnilo si vybrat, jak se člověk chce sebereprezentovat, nejen v možnosti vybrat tu nejlepší fotografii, ale také v tom, že informace o sobě samém a svém postavení ve společnosti může člověk upravit podle své libosti. Jelikož má pocit jakési anonymitu, která je pouze pocit, ale nikdy není skutečná, jelikož díky internetu je každý člověk velmi lehce dohledatelný jen pomocí pár údajů či fotky.
Naše konzumní přeměna proběhla i v rámci mezilidských vztahů, kdy se stalo mnohem jednodušší kohokoli nahradit. To umožnilo, že lidé přestali hledat kompromisy a řešit problémy, které mají mezi sebou, jelikož je dalších několik lidí, kteří můžou zaujmout to místo v životě člověka. Naše zahleděnost a pohodlnost nahradila vzájemné souznění a víru v druhé, ale také snahu o to, aby se lidé v okolí člověka cítili příjemně a pohodlně a vyhledávali ji.
Studie
Cílem této části práce je zjistit, jak moc hypermodernita ovlivnila seznamování a zda se z něj stal konzum.
Seznamky
Seznamky jsou internetové stránky, kde si člověk může založit svůj profil pomocí základních údajů o sobě a fotografie, která není povinná. Seznamky, jak vyplívá z názvu jsou slouží k seznámení dvou uživatelů z různých důvodů (vztah, přátelství, nezávazný sex aj.). Díky rozmanitosti seznamek je každý nalézt tu, co mu nejvíce vyhovuje. U Čechů ale stále vede Badoo a hned za něj se řadí Tinder.
Komunikace
Uživatelé seznamek často v komunikaci využívají vágní a nepřesné výrazy, díky čemu velmi často dochází k nejasnostem v konverzaci. Občas pouze nejasně formulují věty, ale velmi často používají obrazná pojmenování a druhý uživatel tak nemusí vždy porozumět, co mu daný uživatel chtěl sdělit. Někteří z uživatelů se také vyjadřují pomocí hesel nebo elipticky. Tímto způsobem se uživatelé velmi často vyhýbají přesnému sdělování informací, co jiným uživatelům velmi znesnadňuje vytvořit si o nich nějakou představu, která by mohla působit pozitivně i negativně. Relativně málo uživatelů předává až přemíru informací, které se jeho samotného mnohdy ani netýkají a ostatním uživatelům jsou poté zcela nepřínosné a také tím odvádějí pozornost od sebe a skrývají se tak. Oproti tomu velké množství uživatelů o sobě sděluje až velmi málo informací. A nejmenší procento uživatelů se uchyluje k využití ironie a kontraindikace, kde dochází k nesprávnému porozumění sdělených informací ostatními uživateli.
Uživatelé seznamek
Na seznamkách se pohybuje velké množství lidí a také mnoho typů, ale dá se to utřídit do pár kategorií:
- Hledají pouze sex – Lidé, kterým jde pouze o jednorázový zážitek a poté vám již nenapíší a nezdrží se na snídani.
- Jsou nový ve městě – přistěhovali se do nového města a chtějí navázat kontakty.
- Dovolenkáři – Tinder používají pouze na dovolené, kde si užijí a po návratu domů profil sice nechají, ale aplikaci smažou a použijí zase až na dovolené.
- Po rozchodu – Nedávno prošli rozchodem a hledají náplast, aby se mohli odrazit a nalézt svou cenu znova.
- Chtějí vztah – Uživatelé, kteří vědí, co chtějí a jdou si za tím. Chtějí vztah a také moc zrušit profil na Tinderu.
- Egoisti – Na Tinderu mají plno fotografií, kde můžete vidět jejich tělo a vzhled. Na Tinderu chtějí pouze číst komplimenty a nic jiného, než oni sami je nezajímá.
- Lháři – Lžou ať už jenom biem, kdy ze sebe udělají jiného člověka a postaví se do lepšího světla, ale také fotografiemi, kdy je upraví tak, že jakmile je uživatel potká, tak vypadají kompletně jinak a uživatel odchází zklamaný.
Samozřejmě se na seznamkách nachází také uživatelé, kteří nezapadají do žádné z uvedených kategorií, ale těch je bohužel minimální procento.
Shrnutí
Jak lze vidět, tak na seznamkách se pohybuje velké množství typů uživatelů a velké procento z nich se velmi nejasně vyjadřuje. Mnoho uživatelů je velmi zahleděných do sebe, díky čemuž jim nedělá problém lhát či sdělovat nepřesné informace, jenom aby dosáhli svého uspokojení, ať už psychického, tak fyzického. Lidský hypernarcismus, ale také touha po hyperpřepychu a celkový hyperkonzum zapříčinili, že lidé touží pouze po individuální spokojenosti a již je nezajímá okolí a jejich uspokojení.
Závěr
V této práci jsem si položila otázku, jak se změnilo seznamování v online prostředí po změně společnosti v hypermoderní. Došla jsem k závěru, že se seznamování se stal další konzumní předmět, kdy je pro nás jednoduché nahradit člověka v životě, stejně jako koupit nahradit staré auto novým.
Seznamky se staly jedním z produktů hypermoderní společnosti především díky tomu, jakou pohodlnost nabízejí. Ale také díky tomu, že jsou orientované na lidský hypernarcismus, ale také hyperkonzum tím, že se výběr partnera stal stejnou rutinou jako nákup nové věci na e-shopu.
Comments
Ahoj
Líbí se mi tvoje práce o seznamkách! Je vtipné že na tvůj Blog jsem právě přišel z Tinderu kde jsem tě našel. Je zajímavé kolik různých druhů lidí se dá poznat na seznamce a jak se prezentují…já měl ale zatím na všech Tinder dates štěstí a seznámil jsem se s příjemnýma lidma. Tím, že nehledám vztah a zároveň mi ani nejde o sex na jednu noc tak jsem otevřený všemu, rád poznávám nové lidi a hledám nové zážitky. Právě pro tohle mi přijde tinder jako fajn platforma.
Ano, povrchnost a lži jsou všude…myslím si že pokud někdo používá internety tak by měl vědět že hodně lidí se rádo schovává za masku internetu a ne vše co je na internetu je pravda. Jako třeba že 2km od tebe je nadržená mamina která potřebuje aby jsi ji ihned uspokojil!
Každopádně jsem se v hodně bodech poznal a odmítnutí na internetu bolí méně než v reálném životě je tak trošku to proč jsem v tomhle ohledu asi srab a nedokážu se seznámit jen tak na ulici,kavárně, baru ikdyž vím, že by takové seznámení pro mě mělo velkou hodnotu už jen kvůli tomu vystoupení z komfortní zóny a bylo by mi jedno jak by to dopadlo.
To by bylo asi vše co mám na srdíčku.
Měj se hezky.
Kuba
Počet lidí, kteří jsem přišly z tvého Tinderu: +1
Čau koc z artbaru, Kontruji svým článkem o ghoustování, jupíííííííííííí:
https://jaroslaf.blogspot.com/2022/02/bujabeza-ne-vsedni-osamelosti-aneb.html